تهران

برنامه ریزی سفر را چگونه انجام دهیم

نکات ضروری برنامه ریزی سفر
در این مقاله سعی شده است چگونگی برنامه ریزی سفر و موارد ضروری در برنامه ریزی سفر برای شما بیان شود چرا ک با داشتن برنامه ریزی برای سفر خود می توانید سفری لذت بخش و خاطره انگیز را برای خود و خانواده تان فراهم کنید.

نکات مهم برای برنامه ریزی سفر 

سفر کردن علاوه بر اینکه تجربیات جدیدی را بر سر راه ما قرار می دهد و دانسته های ما را بیشتر می کند تا جایی که فرهیختگان ما همواره بر اهمیت آن در آثار خود تاکید فراوانی داشته اند. به عنوان مثال شیخ اجل، سعدی، در اهمیت کسب تجربه در سفر فرموده اند  "بسیار سفر باید تا پخته شود خامی". سفر کردن روح آدمی را جلا می دهد و به ما آرامش خاصی می دهد و ما را برای مدتی از حواشی زندگی و دغدغه های روزمره دور نگه می دارد. بدیهی است که اولین هدف ما از مسافرت این است که اوقات خوشی را برای خود رقم بزنیم و به آرامش برسیم. پر واضح است که اگر برای سفر خود برنامه ریزی مشخصی از قبل انجام داده باشیم براحتی به این هدف می رسیم ولی در صورت نداشتن برنامه برای سفر خود نه تنها ممکن است آنطور که انتظار داشته ایم به ما خوش نگذرد و نه تنها به آرامش نرسیم بلکه خاطرات ناخوشایندی را برای خود رقم بزنیم. پس با ما همراه باشید تا ببینیم برای مسافرت رفتن باید به چه نکاتی دقت کنیم و چگونه یک سفر خوب را برای خود برنامه ریزی کنیم.

برنامه ریزی سفر
برنامه ریزی سفر

 

برای چه می خواهید سفر کنید؟

پاسخ به این سوال در واقع همان هدف شما از سفر را مشخص می کند. ابتا باید نوع سفر شما مشخص شود. آیا سفر شما تفریحی است؟ آیا سفر کاری یا نمایشگاهی است؟ سفر علمی است؟ آیا سفر زیارتی است؟ سفر فرهنگی است؟ به عنوان مثال اگر سفر شما تفریحی است از چه چیزهایی لذت می برید؟ طبیعت و زیبایی های آن؟ جاهای دیدنی و  تاریخی  یا اماکن مدرن شهری؟ موزه ها یا مراکز فرهنگی؟ پارک های تفریحی و آبی؟ رستورانها و بازارهای محلی؟ صنایع دستی؟ همه این موارد؟ اینکه شما برای چه می خواهید سفر کنید مهمترین مساله در برنامه ریزی سفر شماست که بر تمامی موارد دیگر مانند طول مدت سفر، زمانبندی شما، بودجه سفر شما و .... تاثیر مستقیم دارد و در واقع انگیزه های شما از سفر کردن را مشخص می کند.

دلایل سفر کردن
برای چه می خواهید سفر کنید

 

 با چه کسی می خواهید سفر کنید؟

پاسخ به این سوال نیز نقش بسیار مهمی در برنامه ریزی سفر شما دارد که بسیار به نوع سفر شما بستگی دارد. به عنوان مثال اگر شما یک فرد مجرد هستید سفر تفریحی را به احتمال زیاد با دوستان خود خواهید رفت و نوع سفر شما می تواند حتی یک سفر ماجراجویی باشد. یه ممکن است همراه خانواده به یک سفر تفریحی داخلی یا خارجی سفر کنید. در این صورت برنامه ریزی سفر صرفا به عهده شما نیست و باید یک کار گروهی انجام شود. ولی در صورتی که سفر شما یک ماموریت کاری باشد طبیعی است که بخش عمده ای از برنامه ریزی سفر را خودتان باید انجام دهید. اماکن اقامتی که شما رزرو می کنید نیز بسیار وابسته به افرادی است که همراه آنها سفر می کنید.

 

چه مدت، به کجا و با چه وسیله ای می خواهید سفر کنید؟

مدت زمان سفر به طور مستقیم وابسته به بودجه سفر شما و نحوه هزینه کردن شما دارد. به عبارتی دیگر برای مشخص نمودن مدت سفر ابتدا باید به بودجه خود توجه کنید و همچنین به مقصد یا مقاصدی که می خواهید بروید و هزینه هایی که در مقصد قرار است بپردازید. همچنین برای اینکه زمان سفر خود را بتوانید مدیریت کنید هزینه های حمل و نقل نیز ارتباط مستقیمی با آن دارد. بدیهی است هزینه خرید بلیط  هواپیما،  بلیط قطار یا بلیط اتوبوس بسیار با همدیگر متفاوت می باشند. همچنین هزینه های حمل و نقل در مقصد نیز نقش مهمی در استفاده بهینه شما از زمان برای مدیریت مدت زمان سفر شما دارد. به طور کلی مدت زمان سفر، مقصد سفر و وسیله سفر  سه عامل  مهم  هستند که همگی آنها تابع بودجه شما می باشند و به زبان ساده شما باید بتوانید این سه عامل را با توجه به بودجه خود به یک حالت تعادل برسانید و به اصطلاح عامیانه رگلاژ کنید.

بلیط هواپیما قطار اتوبوس
با چه وسیله ای می خواهید سفر کنید

 

آیا راجع به مقاصد سفر خود به اندازه کافی می دانید؟

تحقیق در مورد جایی که به آن سفر می کنید بسیار اهمیت دارد. وضعیت آب و هوایی مقصد، جاهای دیدنی مقصد، رستورانها، اماکن اقامتی، وسایل حمل و نقل، هزینه های حمل و نقل، فرهنگ و عرف مردم مقصد، قوانین و مقررات مقصد، نقشه مقصد، اورژانس و مراکز درمانی، سفارت خانه کشور خود(برای سفرهای خارجی) و بسیاری موارد دیگر  بصورت مستقیم یا غیر مستقیم بر سفر شما به لحاظ کیفی و کمی و بویژه  بر هزینه های سفر شما تاثیر دارد و می تواند یک سفر مطلوب یا نامطلوب را برای شما رقم بزند. پس قبل از هر سفری راجع به مقاصدی که قرار است در طول سفر به انها مراجعه داشته باشید حتما مطالعه کنید تا بتوانید سفری خوب و بی دغدغه ای را برای خود برنامه ریزی کنید.برای تحقیق در مورد کلیه موارد بالا بهترین منبع اینترنت و برنامه های موبایل ساخته شده و همچنین استفاده از تجربیات دیگران می باشد. سعی کنید از این منابع بیشترین بهره را ببرید. سعی کنید برای هر مقصد که قرار است به آن سفر کنید پس از تحقیق و شناخت مقصد، یک برنامه روزانه داشته باشید تا از زمان خود حداکثر استفاده را ببرید.

مطالعه مقاصد گردشگری
راجع به مقاصد گردشگری تحقیق کنید

ملزومات سفری که می روید را آماده کنید؟

سعی کنید با توجه به نوع سفری که در پیش دارید حتما یک لیست از ملزوماتی که نیاز خواهید داشت تهی کنید و آنها را قبل از سفر تهیه نمایید تا در حین سفر استرس نداشته باشید و از سفر خود بیشترین لذت را ببرید. ممکن است برخی از موارد چک لیست از نظر شما بدیهی یا مسخره به نظر برسد ولی حتی بی اهمیت ترین موارد می تواند سفر شما را با چالش همراه سازد. پس موارد چک لیستی را که تهیه می کنید کاملا جدی بگیرید و سعی کنید چک لیست کاملی از ملزومات سفر را برای خود تهیه نمایید.

 

 

مطلب مفید بود؟
4
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی