تهران

آموزش نحوه صحیح گرفتن فال حافظ و تفسیر آن از دیوان حافظ

آموزش فال حافظ
دیوان حافظ یکی از درخشان‌ترین آثار ادبی فاخر کشور ماست که در بین ایرانیان از محبوبیت خاصی برخوردار است. بیشتر ابیات حافظ نشان از عشق است و درس اخلاق برای زندگی نیز دارد. به همین علت فال حافظ نیز بسیار رواج دارد. در این مقاله مراحل و نحوه گرفتن فال حافظ را به طور دقیق آموزش داده‌ایم. همراه ما باشید.

آموزش نحوه صحیح گرفتن فال حافظ و تفسیر آن از دیوان حافظ

دیوان حافظ یکی از شناخته شده ترین آثار ادبی کشور محسوب می‌شود. و بسیاری از افراد برای گرفتن فال به این دیوان رجوع می‌کنند. مخصوصا در شب‌های یلدا و سال تحویل که خانواده‌ها در کنار یکدیگر هستند، بزرگان فامیل برای همه افراد فال حافظ می‌گیرد برخی افراد هم عادت دارند که فال حافظ روزانه برای خود بگیرند. اما در اینجا یک نکته وجود دارد و آن هم این است که گرفتن فال حافظ به چه صورت است؟
در این مقاله آموزش نحوه صحیح گرفتن فال حافظ و تفسیر آن از دیوان حافظ را برای‌تان تهیه کرده‌ایم:

فال حافظ اصلی
آموزش فال حافظ و تفسیر آن از دیوان حافظ

تفسیر و تعبیر فال حافظ از دیوان حافظ

دیوان حافظ یکی از پرطرفدارترین فال‌ها در میان ایرانیان است. در زمان‌های گذشته هنگامی که می‌خواستند فال حافظ بگیرند افراد این کار را به بزرگان خود می‌سپردند و این کار را به این علت انجام می‌دادند که گرفتن فال حافظ کار هر کسی نیست و تنها باید افرادی که توانایی تفسیر ابیات حافظ را دارند انجام دهند.
به‌ طور کلی گرفتن فال حافظ کار آسانی نیست و برای تعبیر و تفسیر آن باید علم و سواد داشت. البته داشتن روحیه خاص و علم عرفان هم بسیار کمک کننده است. معمولا فال حافظ بیشتر برای موارد عشقی، عاطفی و تصمیم گیری برای شروع و ادامه کارها انجام می‌شود و تعبیر و تفسیر فال حافظ هم اغلب بر همین مبنا است.

تفسیر فال حافظ
تفسیر و تعبیر فال حافظ از دیوان حافظ

مراحل گرفتن فال حافظ صحیح

  • مرحله اول - نیت

نیت اولین‌ مرحله و مهم‌ترین قسمت گرفتن فال حافظ اصلی است. شاید برای بسیاری از افراد سوال پیش آید که چگونه نیت کنیم برای فال؟ در اینجا قبل از هر چیز باید بدانید که نیازهای‌تان نباید بسیار واضح باشند. به عنوان مثال همه افراد می‌دانند که اگر پول خرید خانه‌ای داشته باشند و آن را نخرند حماقت کرده‌‌اند و برای انجام این کار نیازی به گرفتن فال نیست. با توجه به این موضوع نیت کنید و آن را در ذهن و قلب خود نگه دارید.

چگونه نیت کنیم برای فال
مرحله اول - نیت
  • مرحله دوم - فاتحه

هنگامی که مرحله نیت را انجام دادید باید فاتحه‌ای را نثار روح حافظ کنید تا گره از کار شما بگشاید. برخی از افراد در این مرحله نذری هم می‌کنند و می‌گویند که اگر این فال گره از کارشان بگشاید سر مزار خواجه شمع یا نبات می‌برند. البته اگر قصد انجام این کار را ندارید تنها می‌توانید یک فاتحه برای حافظ بخوانید.

  • مرحله سوم - قسم

در این مرحله بعد از اینکه نیت کرده و فاتحه‌ای را نثار روح حافظ کردید باید حافظ را قسم دهید زیرا قسم دادن یکی از مراحل گرفتن فال حافظ است. قسم به این صورت است که می‌گویید: " ای خواجه حافظ شیرازی تو که دانای هر رازی آینده ما را خوب بنوازی "

البته در این جمله می‌توانید کلمات هم قافیه دیگری هم بروید به عنوان مثال برخی از افراد اسم رفیق خواجه یعنی شاه شجاع را هم در این متن می‌آورند که به این صورت می‌شود: " به حق یارتان آن شاه غازی "

برخی هم این جمله را به این صورت می‌گویند: " به شاخ نباتت که بهش مینازی " و مراحل زیر را طی می‌کنند.

  • مرحله چهارم - سرکتاب

برای انجام این کار باید کتاب فال حافظ اصلی که تمام صفحاتش کامل است را در نظر بگیرید و انگشتان را روی ورقه‌های کاغذ بگذارید و به صورت شانسی انگشت‌تان را داخل یک صفحه بگذارید و کتاب را باز کنید. حال صفحه‌ای که باز شده است فال حافظ شما می‌باشد. 

  • مرحله پنجم - فال

طبق سنت، دو صفحه‌ای که روبروی شما قرار دارد، باید صفحه سمت راست را انتخاب کنید که غزل بالای صفحه سمت راست، جواب شما می‌باشد. البته اگر غزل از ابتدای آن صفحه آغاز شده بود همان را می‌خوانید اما اگر غزل از صفحه قبل شروع شده بود باید از صفحه قبلی آن غزل را بخوانید. داخل این غزل یک یا چند بیت که مرتبط با نیت شما هستند وجود دارد که باید آن‌ها را پیدا کنید. البته اگر نتوانستید جملات مرتبطی را پیدا کنید جای نگرانی نیست و باید شما به سراغ دومین غزل در صفحه سمت راست بروید که به احتمال زیاد بیت‌های 1، 3 و 5  این غزل فال شما و مرتبط با نیت شما است.

چگونه فال آینده خود را بگیریم
مراحل گرفتن فال حافظ 

چگونه فال حافظ را تفسیر کنیم؟

به طور کلی درک و فهمی که شما از فال خود دارید مهم است. درست همانند مشورت ممکن است که چند نفر با یکدیگر صحبت کنند و هر شخص از این گروه مفهومی را از سخن فرد مقابل خود برداشت کند. بنابراین بهتر است که خودتان شعر را بخوانید، یا کسی برایتان بخواند و بعد به آن فکر کنید و با توجه به دریافت خودتان جواب را پیدا کنید. شاید برای‌تان سوال پیش آید که چگونه جواب‌تان را باید پیدا کنید؟ برای انجام این کار باید مراحل زیر را طی کنید:
1. در بعضی از مواقع اشارات مشخصی در رابطه با اینکه آیا نیت شما خوب است یا خیر وجود دارد در غزل: دیدم به خواب خوش که به دستم پیاله بود، این بیت وجود دارد " از دست برده بود خمار غمم سحر /  دولت مساعد آمد و می در پیاله بود" 

در این بیت می‌توانید مشاهده کنید که حافظ به صورت مستقیم می‌گوید که نیت شما درست است و می‌توانید آن کار را انجام دهید. اما اگر فال شما به صورت زیر بیاید
" قراری کرده‌ام با می فروشان / که روز غم بجز ساغر نگیرم "

 این به آن معنا است که نیت‌تان درست نیست و آن کار را نباید انجام دهید.

چگونه فال حافظ را تفسیر کنیم
چگونه فال حافظ را تفسیر کنیم؟

2. در مرحله قبل اگر نتوانستید که به طور واضح جواب نیت خود را پیدا کنید باید افعال و لغاتی که داخل شعر شما وجود دارد را پیدا کنید. به عنوان مثال اگر برای خرید خانه فال گرفته‌‌اید باید به دنبال کلماتی مانند ساختن، فروختن، خراب کردن و لغاتی در این رابطه بگردید. همچنین کلمات دیگری مانند خوابیدن و نشستن جزو کارهایی هستند که در خانه انجام می‌دهید بنابراین، این کلمات هم می‌توانند به نیت شما مربوط باشند. 

برای درک بهتر شما مثالی در رابطه با نیت خانه خریدن می‌آوریم:
هنگامی که کتاب باز می‌شود این غزل می‌آید: " بتی دارم که گرد گل ز سنبل سایه بان دارد" 

در اینجا می‌بینید که غزل جواب عاشقانه داده است و فکر می‌کنید که این غزل مرتبط با نیت شما نمی‌باشد اما اگر به بیت‌هایی که در این غزل وجود دارند مراجعه کنید این بیت را مشاهده می‌کنید: " ز سرو قد دلجویت مکن محروم چشمم را / بدین سرچشمه‌اش بنشان که خوش آبی روان دارد " 

در این بیت مشاهده می‌کنید که محل خانه‌ای که انتخاب کرده‌اید چشم خواجه را گرفته است. همچنین می‌توانید مشاهده کنید که در این بیت اشارات مستقیمی به نیت شما شده است.

3. روش دیگری هم برای یافتن معنا و منظور فال وجود دارد و آن هم توجه به تصاویری است که خواجه در شعرش آورده است. به عنوان مثال هنگامی که کتاب را باز می‌کنید با بیت روبرو مشاهده می‌شوید: " گفتم خوشا هوایی کز باغ حسن خیزد / گفتا خنک نسیمی کز کوی دلبر آید " 

در این بیت می‌توانید دو کلمه مثبت یعنی خنک و خوشا را مشاهده کنید. بنابر این جواب فال به شما مثبت است.

فلسفه فال حافظ
ابیات زیبایی از حافظ

مطلب مفید بود؟
25
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی