تهران

طراحی دکوراسیون آشپزخانه سنتی ایرانی + آموزش

دکوراسیون آشپزخانه سنتی ایرانی
آشپزخانه قلب یک خانه است و طراحی دکوراسیون آن روی سایر بخش های خانه تاثیر می گذارد . آشپزخانه های سنتی ایرانی حال و هوای دیگری دارند . شما می توانید با استفاده از وسایل سنتی فضای سنتی و ایرانی برای آشپزخانه خود بوجود بیاورید . به خاطر همین نمی توان یک آشپزخانه را صد در صد سنتی دانست .

امروزه بسیاری از معماران و طراحان دکوراسیون داخلی تلاش می کنند تا با بهره گرفتن از دنیای مدرن و استفاده از وسایل زیبای سنتی طرح های جدیدی را ارائه دهند . این امر باعث می شود که یک آشپزخانه به طور کامل و صد در صد سنتی نباشد . در حال حاضر در طراحی های دکوراسیون آشپزخانه ، دیگر دیوارهای کاه گلی وجود ندارند . اگر از آن دسته از افراد هستید که به طرح های سنتی و ایرانی علاقه مند هستید ، پس در ادامه با ما همراه باشید . در این مطلب ما به شما آموزش می دهیم که چگونه یک آشپزخانه سنتی ایرانی داشته باشید .

 

دکوراسیون آشپزخانه سنتی ایرانی
وسایل دکوراسیون آشپزخانه سنتی ایرانی

وسایل مخصوص دکوراسیون آشپزخانه سنتی ایرانی

استفاده از وسایل جانبی سنتی به شما کمک می کند تا یک آشپزخانه سنتی ایرانی داشته باشید . برای این منظور می توانید از یادگاری هایی مانند ظروف چینی با گل های قرمز ، سماورهای زغالی ، ظروف سنگی مانند دیزی سنگی ، چراغ های خوراک پزی ، چراغ های گل سوز و ... که مادر بزرگتان به شما هدیه داده ، استفاده کنید . نحوه چیدمان این وسایل سنتی به ذوق و سلیقه شما بستگی دارد . همچنین شما می توانید از باکس های دیوار کوب از جنس شیشه نیز بهره ببرید .


در گذشته بسیاری از مردم از ظروف مسی برای آشپزی استفاده می کردند . اما اکنون از ظروف مسی هم برای آشپزی و هم به عنوان یک وسیله تزیینی و دکوری استفاده می شود . به طوری که شاید بارها دید باشید در خانه های ایرانی با قرار مقداری میوه یا گل و گیاه درون ظروف مسی یک چیدمان سنتی را به وجود آورده اند . پس می توان نتیجه گرفت یکی از نمادهای آشپزخانه های سنتی ایرانی استفاده از ظروف مسی است .

 

سماورهای زغالی در آشپزخانه های سنتی
سماورهای زغالی قدیمی در دکوراسیون آشپزخانه سنتی ایرانی

در زمان قدیم مردم به جای کتری و قوری از سماورهای قدیمی و زغالی استفاده می کردند . بسیاری از خانم ها خودشان مربا درست می کردند و آنها را درون شیشه هایی با درهای پوشیده شده با پارچه های گلدار و رنگی می ریختند و نگه می داشتند . از کوزه های گلی هم برای نگهداری رب و ترشی استفاده می کردند . سبدهای حصیری هم محل مناسبی برای نگهداری ظروف ادویه و یا نان بودند . شما می توانید با به کار بردن این وسایل یک آشپزخانه با دکوراسیون سنتی و ایرانی داشته باشید .


نقش آویزهای طبیعی در دکوراسیون آشپزخانه سنتی ایرانی

شما می توانید ریسه هایی از سیر ، انگور ، فلفل قرمز خشک آماده کنید و در طراحی دکوراسیون از آنها بهره ببرید . البته می توانید از آنها به صورت تکی نیز در دیزاین خود استفاده کنید . 

 

تزیین دیوارهای آشپزخانه
تزیین دیوارهای آشپزخانه سنتی ایرانی

نقش کاشی های فیروزه ای در دکوراسیون آشپزخانه سنتی ایرانی

در طراحی های جدیدی که توسط متخصصان ارائه می شود ، دیگر آشپزخانه هایی با دیوارهای کاه گلی وجود ندارد . اما استفاده از کاشی های فیروزه ای در طراحی دکوراسیون آشپزخانه سنتی و ایرانی بسیار مهم است . این کاشی ها می توانند در قسمت بالای کابینت جایی که سایر وسایل سنتی قرار می گیرند و یا در قسمت زیر کابینت به شکل خطی قرار داده شوند .


استفاده از گلدان در طراحی دکوراسیون آشپزخانه سنتی ایرانی

همان طور که می دانید گل و گیاه طبیعی تاثیر مثبتی روی روحیه شما دارند و به شما شادابی ، نشاط و آرامش می بخشند . به همین علت در زمان قدیم نیز مردم از گلدان های رنگی با گل های طبیعی زیبا نه تنها در تمام محیط خانه بلکه در آشپزخانه نیز استفاده می کردند . شما نیز می توانید از گل های طبیعی در محیط آشپزخانه خود بهره ببرید .


شما در این بخش با اصول طراحی دکوراسیون آشپزخانه سنتی ایرانی آشنا شدید . با خواندن این مطالب دریافتید که داشتن یک آشپزخانه سنتی آن گونه که به نظر می رسد سخت نیست . کافی است نگاهی به وسایل قدیمی خود بیاندازید . به جای پارچ از کوزه برای نگهداری آب استفاده کنید . از سفره های زر بافت به عنوان رومیزی استفاده کنید . بنابراین می توانید وسایل قدیمی مانند دیزی سنگی ، سماورهای زغالی ، چینی های گلدار ، ظروف مسی ، کوزه های گلی ، شیشه های مربا رنگی ، کاسه های سفالی آبی و... را به صورت هنرمندانه و کاملا حرفه ای در دکوراسیون خود به کار ببرید . در آخر امیدواریم مطالب این بخش نیز مورد توجه شما قرار گرفته باشد .

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی