تهران

آزمایش‌هایی که قبل از بارداری باید حتما انجام دهید

آماده برای بارداری
اگر قصد بارداری دارید این مقاله برای شماست. لزوم آمادگی و انجام آزمایش‌های قبل از بارداری به قدری مهم است که بخشی از سلامتی مادر و فرزند در گرو انجام همین آزمایش‌ها است. در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین آزمایش‌ها و کارهایی که هر خانمی که قصد فرزنددار شدن دارد باید انجام دهد را در تیجور بررسی کنیم.

آزمایش‌هایی که قبل از بارداری باید حتما انجام دهید

همه خانم‌هایی که از اهمیت مراقبت‌های پزشکی قبل از بارداری برای اطمینان از سلامتی مادر و جنین باخبرند می‌دانند که چکاپ قبل از بارداری بسیار مهم است. امروزه بسیاری از کارشناسان و پزشکان پیشنهاد می‌کنند که خانم‌ها قبل از باردار شدن با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنند. متخصصان زنان و زایمان و مامایی می‌توانند در مرحله اول قبل از بارداری به همه خانم‌ها کمک کنند تا بتواند آزمایش‌هایی را انجام دهند تا از وجود هر نوع بیماری پنهانی که در شما یا همسرتان وجود دارد و ممکن است در شانس باردار شدنتان اثر بگذارد پیشگیری شود.

آمادگی برای بارداری
آزمایش‌های قبل از بارداری 

5 آزمایش‌ها و چکاپ قبل از بارداری که نباید از انجام آنها غافل شوید؟

  • آزمایش خون برای قبل از بارداری

آزمایش خون بارداری یک آزمایش معمولی می‌باشد که همه شما با آن آشنا هستید. این آزمایش در وهله اول برای بررسی باردار بودن زنان استفاده می‌شود. افزون بر تشخیص بارداری برای تعیین میزان آهن خون، دیابت، ایمنی بدن، میزان ویتامین‌های بدن، هورمون‌های بدن مانند تیرویید و... نیز استفاده می‌شود.

آزمایش های قبل بارداری
آزمایش خون قبل از بارداری
  • بررسی وزن خانم‌هایی که قصد بارداری دارند

اگر دچار اضافه وزن باشید به احتمال زیاد پزشک برای شما با توجه به آزمایش‌هایتان برنامه غذایی تعیین می‌کند تا در زمان بارداری دچار دیابت بارداری و فشار خون بالا و افزایش چربی خون نشوید.

آمادگی برای بارداری
بررسی وزن قبل از بارداری
  • بررسی خانم‌ها به لحاظ روحی و روانی

حاملگی و زایمان از اتفاق‌های هیجان انگیز و لذت بخش در زندگی خانم‌ها و در واقع حساس‌ترین دوره زندگی یک زن محسوب می‌شود. قبل از بارداری بهتر است که به لحاظ افسردگی و ظرفیت‌های روانی لازم برای بارداری از یک روانشناس کمک بگیرید زیرا اگر مشکلات حل نشده‌ای به لحاظ روحی داشته باشید دوران بارداری به لحاظ تغییر در هورمون‌های بدن و تغییر در سبک زندگی برایتان سخت‌تر خواهد شد.

آمادگی برای بارداری
عنوان
  •  چکاپ ویتامین‌های لازم و ضروری بدن

چکاپ کامل ویتامین‌ها برای بدن بسیار مهم است و نقش حیاتی برای سلامتی دارد. وجود ویتامین‌ها در بدن لازم و ضروری است مخصوصا اگر قصد بارداری داشته باشید. ویتامین‌ها در بسیاری از فعالیت‌های بدن نقش دارند و به دو دسته ضروری و غیر ضروری تقسیم می‌شوند. ویتامین‌های ضروری به آنهایی اطلاق می‌شود که بدن توانایی تولید کامل آنها را نداشته و باید از طریق مواد غذایی و مکمل‌ها وارد بدن شود. اما بدن توانایی ایجاد ویتامین‌های غیر ضروری را دارد و لازم به فراهم سازی خاصی برای آنها نیست.

آزمایش های قبل بارداری
بررسی ویتامین‌های مورد نیاز بدن قبل از بارداری
  • لزوم انجان تست پاپ اسمیر قبل از بارداری

آزمایش پاپ اسمیر برای تشخیص هرگونه تغییر در سلول‌های دهانه رحم است که لازم است تمام خانم‌های متاهل و خانم‌هایی که قصد بارداری دارند این آزمایش را انجام دهند.

پاپ اسمیر قبل از بارداری
لزوم تست پاپ اسمیر قبل از بارداری
  • آزمایش‌های لازم برای تشخیص عفونت ادراری 

برای تشخیص عفونت در ادرار، آزمایش‌های روتینی در آزمایشگاه انجام می‌شود که این آزمایش‌ها عفونت باکتریای، قارچی، ویروسی و انگلی را معلوم می‌کند. تشخیص عفونت برای درمان بسیار کمک کننده است که اگر خانم‌ها قصد بارداری داشته باشند باید حتما این آزمایش را انجام دهند.

  • آزمایش فشار خون 

میزان فشار خون برای خانم‌هایی که قصد بارداری دارند بسیار مهم است زیرا در صورت بالا بودن و یا پایین بودن غیر طبیعی لازم است تا بررسی‌های بیشتری انجام شود و یا حتی سبک زندگی تغییر کند.

  1. آزمایش قند خون پلاسما در حالت ناشتا (FBS)
  2. آزمایش تحمل گلوکز خوراکی
  3. آزمایش گلوکز پلاسمای رندوم
  • دلیل لزوم چکاپ دندان‌ها قبل از بارداری
  1.  جلوگیری از بیماری های لثه
  2. درد دندان
  3. تشخیص به موقع سرطان دهان و لثه
  • آمادگی برای بارداری 
  1. روش‌های ضد بارداری را کنار بگذارید.
  2. مصرف قرص مولتی ویتامین را آغاز کنید.
  3. مصرف فولیک اسید را آغاز کنید.
  4. تغذیه درستی داشته باشید.
  5. ورزش کنید.
  6. برای چکاپ سالیانه به پزشک مراجعه کنید.
  7. مطمئن شوید که همه واکسن‌های لازم را زده‌اید.
  • آزمایش قبل بارداری باید ناشتا انجام شود؟

برای انجام آزمایشات بارداری باید ناشتا باشید زیرا تست قند خون هم به صورت ناشتا اندازه گرفته می‌شود و هم 2 ساعت بعد از خوردن صبحانه.

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی