تهران

برای انتخاب یک مدرسه مناسب این معیارها را حتما در نظر بگیرید

انتخاب مدرسه مناسب
انتخاب مدرسه مناسب برای دانش آموزان یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دغدغه‌های هر پدر و مادری‌ست زیرا مدرسه یکی از مهم‌ترین نهادهای سرنوشت ساز در پرورش استعدادها و موفقیت هر فردی است که اگر به درستی انتخاب نشود تبعات جبران ناپذیری برای فرد و در نتیجه برای جامعه دارد. با ویژگی مدرسه مناسب همراه ما باشید.

برای انتخاب یک مدرسه مناسب این معیارها را حتما در نظر بگیرید

انتخاب یک مدرسه خوب یکی از مهم‌ترین عوامل برای تربیت و تعلیم کودکان و نوجوانان و همچنین یکی از بزرگ‌ترین دغدغه و نگرانی والدین است. همانطور که می‌دانید بدون وجود مدرسه خوب و معلم خوب نمی‌توان جامعه خوبی را انتظار داشت زیرا پایه و اساس تربیت و پرورش افراد بعد از خانواده از مدارس آغاز می‌شود، به همین علت است که در همه جای دنیا دولت‌ها بر روی نظام آموزش و پرورش بسیار سرمایه گذاری می‌کنند و همیشه سعی دارند که این نظام مطابق با استاندارهای روز دنیا باشد. حاصل تربیت و پرورش افراد در نظام آموزش و پرورش و مدرسه در جامعه، دانشگاه، صنعت،فرهنگ و علوم مختلف یک کشور نمایان می‌شود.
در حال حاضر در ایران حدود 14 میلیون دانش آموز و بیش از 110 هزار مدرسه در سراسر کشور وجود دارد که معمولا والدین در اواسط فصل تابستان جستجو برای مدرسه مناسب فرزند خویش را آغاز می‌کنند. اما نکته مهمی که وجود دارد این است، کدام مدرسه برای فرزند من مناسب‌تر است؟ کدام مدرسه استعدادهای واقعی فرزند من را شکوفا می‌کند؟ کدام مدرسه بچه‌ها را در مقام قیاس با یکدیگر قرار نمی‌دهد و فرزندان ما را با نمره نمی‌سنجد؟ کدام مدسه به پرورش روح و روان فرزندان نیز اهمیت می‌دهد؟ کدام مدرسه مطابق با استاندارهای روز دنیا در زمینه آموزشی پیش می‌رود؟

 در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی‌های یک مدرسه استاندارد و خوب آشنا کنیم تا بتوانید با دید و نگرشی بهتر و بازتر مدرسه‌ای مناسب انتخاب کنید و با خیال راحت فرزند خویش را به مدرسه بسپارید.

ویژگی های مدرسه استاندارد
برای انتخاب یک مدرسه مناسب این معیارها را حتما در نظر بگیرید

ویژگی های یک مدرسه ایده آل و مناسب

مواردی که در ادامه گفته می‌شوند می‌توانند از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب یک مدرسه خوب باشند. تمامی موارد گفته شده را به خوبی در نظر داشته باشید تا بتوانید مدرسه‌ای با ویژگی‌های مدرسه استاندارد انتخاب کنید تا فرزندتان بتوانند به راحتی پرورش پیدا کند، استعدادهایش کشف و صاحب اندیشه‌های متعالی شود.

1. فضای خوب و مناسب مدرسه

یکی از سوالات مهمی که در ابتدا باید پرسیده شود این است که فضای مدرسه چگونه باشد تا فرزندمان در آن‌جا به خوبی آموزش داده شود و همچنین اندیشه سازی کند. باید بدانید که فضای آموزشی در تمامی مراکز آموزشی همچون دولتی ، غیر دولتی و غیر انتفاعی متاسفانه خیلی عالی نیست زیرا با توجه به جمعیت دانش آموزان، محل کافی برای توسعه و استقرار تعداد زیادی مدرسه استاندارد وجود ندارد.

اما به صورت کلی مدرسه خوب مدرسه‌ای است که فضای آموزشی کافی داشته باشد. البته باید بدانید که منظور از فضای کافی تنها مختص به حیاط مدرسه نیست، بلکه یک مدرسه باید راهرویی بزرگ و استاندارد، حیاط متناسب با تعداد کل دانش آموزان مدرسه، تعداد و اندازه کلاس‌های مناسب و استاندارد و وجود فضای آزمایشگاهی ایمن باشد.

فضای مدرسه چگونه باشد
فصای مدرسه خوب

2. مدرسه خوب، معلمی خوب دارد

ممکن است که داخل یک مدرسه شاهد ابزارهای تعلیم و تربیت سنتی و معمولی باشید اما باید بدانید که اگر این مدرسه کادر آموزشی عالی و مجربی داشته باشد به احتمال زیاد این مدرسه مناسب فرزند شما است. بنابراین اگر مشاهده کردید که کادر آموزشی یک مدرسه بسیار عالی است حتما این مدرسه را مد نظر داشته باشید زیرا تنها چیزی که موجب موفقیت فرزند شما در آینده می‌شود وجود معلمان دلسوز، باسواد و آگاه است که او را تعلیم می‌دهد. البته باید در نظر داشته باشید که معلم خوب تنها یک فرد با مدرک تحصیلی بالا نیست، بلکه معلم خوب یک فردی با تجربه و آگاه است. برای آن که متوجه شوید معلم یک مدرسه خوب است یا خیر باید به سابقه تدریس ایشان در مدرسه توجه فرمایید. برای انجام این کار تنها کافی است که شما به آزمون‌‌های علمی، ورزشی و هنری سالانه مدرسه دقت داشته باشید. علاوه بر این موضوع شما می‌توانید از صحت این موارد از طریق اولیای دانش آموزانی که در سال قبل در این مدرسه ثبت نام کرده‌اند در رابطه با معلمان پرس و جو کنید و اطمینان کاملی در این موضوع به دست بیاورید.

بادتان باشد که یک معلم خوب همانند چراغ راهی است که می‌تواند مسیر فرزند شما را روشن نگه دارد.

3. توجه به استفاده از ابزارهای کمک آموزشی مناسب در مدرسه

ابزارهای کمک آموزشی مناسب برای آموزش و تربیت کودکان در دورانی که در مدسه تحصیل می‌کنند بسیار اهمیت دارد. البته این امر در پایه ابتدایی که کودکان به صورت تصویری، تجسمی و لمسی بیشتر موضوع را درک می‌کنند اهمیت بیشتری دارد زیرا با این روش می‌توان میزان یادگیری را در بچه‌ها نهادینه و عمقی کرد. بنابراین اگر به دنبال مدرسه برای تحصیل فرزند خود در پایه ابتدایی هستید باید به ابزارهای کمک آموزشی آن مدرسه دقت بیشتری داشته باشید.

همچنین شما باید به کلاس‌های درسی و آزمایشگاه‌های مدرسه بروید و آن‌ها را به طور مستقیم مشاهده کنید علاوه بر این موضوع شما باید با ابزارهای فناوری جدید و اینترنت آشنایی مناسبی داشته باشید. علاوه بر تمامی موارد بالا شما باید فعالیت‌های چندین سال گذشته آن مدرسه را مشاهده کنید و از طریق والدینی که فرزندانشان را در آنجا ثبت نام کرده‌اند اطلاعات دقیقی در رابطه با ابزارهای کمک آموزشی آن مدرسه به دست آورید.

ویژگی های یک مدرسه ایده آل
توجه به ابزار کمک آموزشی مناسب مدرسه

4. عدم ایجاد استرس برای دانش آموزان

مدرسه خوب مدرسه‌ای است که هیچگونه استرسی برای دانش آموزان ایجاد نکند. البته منظور از ایجاد استرس را به دو روش بررسی می‌کنیم:

  • فضای مدرسه باعث استرس دانش آموزان نشود

اگر مدرسه کوچک باشد، شلوغ باشد، در مکانی آلوده قرار داشته باشد و یا در مکانی باشد که آلودگی صوتی زیاد باشد، حتی اگر معلمانی فوق العاده هم داشته باشد این محیط آموزشی مناسب فرزند شما نیست. توجه داشته باشید که حتی اگر در این مدرسه معلمانی با مدرک تحصیلی بسیار بالا هم تدریس می‌کردند به هیچ عنوان همچین مدرسه‌ای را انتخاب نکنید.

  • کادر آموزشی و معلمان مدرسه نباید به دانش آموزان استرس وارد کنند

به طور کلی فضای مدرسه و کادر آموزشی مدرسه باید فضای دوستی و پر از انرژی مثبت باشد. کادر مدرسه و معلمان نباید به هیچ عنوان دانش آموزان را مقایسه کنند و یا نظا‌های ارزشمندی وجودی دانش آموزان را با نمره بسنجند و به هیچ عنوان نباید از هیچ گونه تهدید و تحقیر در ارتباط با دانش آموز استفاده کنند.

توجه داشته باشید که اگر محیط مدرسه موجب ایجاد استرس در فرزندان شما شود مخصوصا در مقاطع ابتدایی، متاسفانه موجب دل سردی، بی‌انگیزگی و ترس و اضطراب فرزندان از تحصیل می‌شود که همین امر باعث می‌شود استعداد فرزندان کشف نشود.

5. فضای مدرسه باید فضای لذت بخش و شادی باشد

از دیگر ویژگی مدارس برتر می‌توان به فضای لذت بخش آن اشاره کرد. فضای مدرسه باید برای فرزند شما هیجان انگیز و لذت بخش باشد منظور از فضای هیجان انگیز این نیست که تنها بر روی دیوار مدارس شعر و یا طراحی‌هایی شاد و مفرح انجام شده باشد، بلکه فضای مدرسه باید با توجه به سن دانش آموزان، لذت بخش و هیجان انگیز باشد و دانش آموز را برای آمدن به مدرسه هیجان زده و مشتاق کند.

برای مطمئن شدن از این ویژگی‌های لذت بخش مدرسه برای فرزندتان باید خودتان را جای فرزندتان بگذارید و به ویژگی‌های راهروها، چیدمان کلاس، حیاط، فضای آموزشی، رنگ بندی کلاس، استاندارهای زیبایی شناسی و همچنین جذابیت فضا دقت کنید. علاوه بر این موضوع توجه داشته باشید که آیا در اطراف مدرسه سر و صدای زیادی است و یا کارخانه‌ای قرار دارد؟ 
اگر شما از تمام این ویژگی‌ها لذت بردید و دوست داشتید که دوباره به این مکان باز گردید بنابراین به احتمال زیاد این مدرسه مناسب فرزند شما می‌باشد.

ویژگی مدارس برتر
فضای مدرسه باید لذت بخش باشد

6. فاصله مدرسه تا محل زندگی

یکی دیگر از ویژگی‌های یک مدرسه ایده آل فاصله مدرسه تا محل سکونت شما است. البته باید بدانید که فاصله مدرسه تا محل زندگی نشان دهنده خوب بودن مدرسه نمی‌باشد اما اگر مدرسه‌ای که برای فرزندتان انتخاب می‌کنید فاصله یک یا دو ساعته با خانه داشته باشد موجب خستگی فرزندتان می‌شود به خصوص اگر فرزندتان در مقطع ابتدایی باشد این امر بسیار مهم‌تر است. اگر فرزندتان در مسیر خانه تا مدرسه را خودش طی می‌کند شما باید از مسیر رفت و آمد فرزندتان کاملا مطمئن شوید. 
البته باید بدانید که فاصله مدرسه تا خانه مانند فاصله محل کار تا خانه نیست بنابراین شما نباید از این نظر به فاصله آن دقت کنید زیرا تربیت بسیار مهم است و با درآمدزایی تفاوت دارد. امروزه بسیاری از دانش‌آموزان از فاصله زیاد محل زندگی‌شان تا مدرسه ناراضی هستند بنابراین شما باید توجه داشته باشید که انتخاب یک مدرسه خوب که نزدیک محل زندگی‌تان است بهتر از انتخاب یک مدرسه عالی که فاصله زیادی با محل زندگی‌تان دارد می‌باشد.

7. مدرسه ایده آل کلاسی خوب دارد

از ویژگی‌های یک مدرسه ایده آل باید به کلاس خوب و معلم خوب اشاره کرد. همانطور که می‌دانید فرزندان شما روزانه حدود  8 ساعت را در کلاس درس به سر می‌برند. بنابراین کلاس درس یکی از اصلی‌ترین خانه‌های فرزند شما می‌باشد. همانطور که میدانید مدرسه محل آموختن است و محل آموختن را محل عبادت می‌دانند. برای تجسم بهتر می‌توانید تصور کنید که شما در یک مکانی بدون پنجره و تهویه مناسب و فضایی بدون نور و تاریک قرار گرفته‌اید. آیا می‌توانید احساس خوبی داشته باشید؟ قطعا خیر بنابراین باید این ویژگی را هم در نظر داشته باشید.

 انتخاب یک مدرسه مناسب
مدرسه ایده آل کلاسی خوب دارد

8. یک مدرسه ایده آل مدرسه‌ای است که پول محور نباشد

همانطور که می‌دانید متاسفانه در حال حاضر هزینه تحصیل فرزندان بسیار زیاد شده است. برخی از مدارس غیر انتفاعی برای یک سال تحصیل دانش آموزان شما مبلغی برابر با یک سال مقطع دکترا را دریافت می‌کنند. بنابراین باید بدانید که اگر مدرسه‌ای بخواهد در هر زمان برای شما نامه‌ای مبنی بر واریز وجه ارسال کند یا برنامه‌ای برای فرزندتان تعیین کند که نیاز به پرداخت پول باشد این امر می‌تواند برای شما دردسر ساز باشد.

بنابراین اگر قصد دارید فرزند خود را در هر مدرسه‌ای ثبت نام کنید ابتدا باید از مدرسه بخواهید فهرست برنامه‌های سال پیش رو و هزینه‌هایی که باید در آن سال پرداخت کنید را در اختیار شما قرار دهد.

9. مدرسه ایده آل سیستم گرمایش و سرمایش مناسبی دارد

توجه داشته باشید که یک مدرسه خوب باید سیستم گرمایش و سرمایش مناسبی داشته باشد. البته منظور از این ویژگی این نیست که به موتور خانه مدرسه بروید و یا استاندارد کولر را بررسی کنید تنها باید این ویژگی را در نظر داشته باشید که مدرسه باید سیستم گرمایشی مناسبی داشته باشد.

ویژگی های مدرسه استاندارد
مدرسه ایده آل سیستم گرمایش و سرمایش مناسبی دارد

10. مدرسه ایده آل اولیا و مربیان فعالی دارد

یک مدرسه خوب باید دارای انجمن اولیا و مربیان مناسبی باشد زیرا اولیا و مربیان فعال می‌توانند بخشی از هدایت آموزشی دانش آموزان را بر عهده بگیرند و تعامل خوبی با دانش اموزان برقرار کنند و همینطور بتوانند از نزدیک با مشکلات احتمالی کادر آموزشی و مدرسه نیز سریعا آشنا شوند.

11. مدرسه خوب مدیریت خوبی دارد

اگر یک مدرسه ویژگی‌های خاصی داشته باشد اما  مدیریت مناسبی نداشته باشد نمی‌تواند موجب موفقیت دانش آموزان و حتی کادر اجرایی آن شود بنابراین شما باید به مدیریت مدرسه هم توجه داشته باشید.

ساختار و ویژگی های مدرسه
مدرسه خوب مدیریت مناسبی دارد

12. یک مدرسه ایده آل باید به فناوری اطلاعات و ارتباطات مجهز باشد

امروز همانطور که می‌دانید آموزش بر پایه آموزش آنلاین در بستر اینترنت و فضای مجازی انجام می‌شود. بنابراین یک مدرسه مناسب باید سیستم و ارتباطات مناسبی داشته باشند تا بتوانند دانش آموزان را آموزش دهند. برای اطمینان از اینکه مدرسه‌ای که برای فرزندتان انتخاب کرده‌اید به این لحاظ مناسب است یا خیر، باید بررسی کنید که آن مدرسه از چه مدل آموزشی استفاده می‌کند؟ چه نرم‌افزارهای آموزشی دارد؟ و چه راهبرد آموزشی هوشمندی را برای آموز به دانش آموزان مد نظر دارد؟

13. فعالیت فوق برنامه مدرسه

یکی دیگر از ویژگی مدارس برتر به کار بردن فعالیت‌های فوق برنامه مدرسه است. یک مدرسه مناسب نباید فعالیت‌هایی تک بعدی داشته باشد و تنها از یک کانال آموزشی استفاده کنند. بلکه باید فعالیت‌های متنوعی را برای دانش‌ آموزان در نظر بگیرد تا دانش آموز بتوانند به ادامه تحصیل علاقه پیدا کنند. مدارس خوب و مناسب می‌توانند برای دانش آموزان فعالیت‌های ورزشی همچون والیبال فوتبال و بسکتبال، شنا و... را برنامه ریزی کند. تمامی این ویژگی‌ها علاوه بر اینکه سطح نشاط دانش آموزان را افزایش می‌دهد، موجب سلامت جسمانی دانش آموز نیز می‌شوند بنابراین برای انتخاب مدرسه فضای ورزشی و تفریحی آن مدرسه را هم در نظر داشته باشید.

مطلب مفید بود؟
132
17
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی